PAKEJ RANGSANGAN EKONOMI 2020


Pakej rangsangan yang bernilai RM20 bilion ini akan dapat menangani kemuraman ekonomi global dan cabaran ekonomi yang terkesan akibat dari wabak Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19).

Ketiga-tiga strategi yang menunjangi pakej rangsangan ini bukan sahaja dapat menangani impak COVID-19 ke atas perniagaan dan isi rumah yang terjejas, malah mempunyai peranan yang penting bagi memangkin pertumbuhan berteraskan rakyat dan menggalakkan pelaburan berkualiti.

Pendekatan yang bakal diambil menerusi pakej rangsangan ini akan memudahkan aliran tunai bagi perniagaan dan individu yang terkesan, terutamanya dalam sektor pelancongan dan pengeksportan. Langkah seperti penundaan ansuran cukai, penyediaan diskaun sementara, bantuan pinjaman dan pemberian bayaran one-off serta elaun khas sudah tentu dapat meringankan beban bagi mereka yang memerlukan.

Selain itu, pelaksanaan oleh Kerajaan serta institusi kewangan secara proaktif dan berterusan bukan sahaja dapat menjamin bantuan yang disampaikan kepada perniagaan dan isi rumah yang terbabit adalah efektif dan berkesan, malah pakej rangsangan ini juga akan mengukuhkan asas ekonomi negara bagi menggalakkan pelaburan yang berkualiti.

Usaha Kerajaan ini bakal mengembalikan keyakinan masyarakat perniagaan dan pelabur terhadap ekonomi negara serta mencetuskan pertumbuhan baharu dalam menghadapi cabaran genting daripada senario ekonomi global dan impak COVID-19.

Agenda Kerajaan yang mengutamakan kebajikan rakyat dan kami mengajak semua untuk terus mengutamakan kesejahteraan rakyat seharusnya disokong semua.

Comments