Semakin hari semakin rancak penjelasan
isu projek terowong dasar laut Pulau Pinang diperdebatkan.
Semalam SPRM telah mengesahkan
telah membuka enam kertas siasatan sejak Julai 2017 lagi…Dalam enam kertas
siasatan itu siapakah yang disiasat SPRM???
Adakah ia individu yang sama
seperti yang didedahkan oleh RPK???
Makin panas nampaknya…
Bukan KS menyokong RPK atau tidak
mahu ambil peduli...tapi kali ini KS ambil pendekatan tunggu dan lihat...
KS teruja hendak lihat permainan
orang-orang politik yang baru diangkat oleh rakyat untuk menunaikan janji
mereka …apa kesudahannya??? Lihatlah PRK Semenyih??? Bukankah semakin ketara Pakatan
Harapan hilang sokongan rakyat???
Janji dalam menangani isu rasuah
yang kononnya mereka amat-amat benci....walaupun sudah nampak ada unsur-unsur
janji 'ke laut'...tapi masih belum terlambat untuk mereka bertaubat...
Berbalik kepada projek terowong
dasar laut Pulau Pinang, awal-awal lagi projek yang menelan kos kira-kira RM6.3
bilion ini mencetuskan tanda tanya kepada banyak pihak…
Pengumumannya dibuat secara
tergesa-gesa sekali gus dinilai tidak lebih hanya umpan politik semata-mata.
Kini selepas hampir 10 tahun projek
terowong dasar laut itu terus menjadi pertikaian ketika fasa awal
pelaksanaannya difahamkan akan bermula pada bila-bila masa berdasarkan
perancangan kerajaan negeri.
Lihat sahaja kos keseluruhan
RM6.3 bilion projek terowong dasar laut yang "menakutkan" kerana
dianggap terlalu tinggi, angka RM305 juta bagi kerja-kerja kajian
kebolehlaksanaan, reka bentuk terperinci dan kajian impak alam sekitar (EIA)
turut menjadi persoalan.
Antara kebimbangan utama adalah
apabila kos RM305 juta itu dibayar menerusi pemindahan hak milik tanah kerajaan
negeri seluas kira-kira 44 hektar kepada Consortium Zenith BUCG Sdn. Bhd.
(CZBUCG).
Ini bermakna, CZBUCG sudah pun
dianugerahkan tanah oleh kerajaan negeri hanya untuk menjalankan kajian bagi
projek yang tidak dapat dipastikan sama ada boleh dilaksana atau sebaliknya.
Timbul persoalan bagaimana
sekiranya kajian-kajian itu mendapati terowong dasar laut tersebut tidak sesuai
dilaksanakan?
Apakah nasib tanah-tanah itu dan
tidakkah kerajaan negeri menanggung kerugian apatah lagi tanah tersebut
terletak di lokasi yang sangat strategik di negeri ini.
Seperkara yang menarik perhatian
juga apabila kajian kebolehlaksanaan itu didakwa dijalankan syarikat yang turut
sama dianugerahkan projek terowong berkenaan.
Tidakkah situasi itu menimbulkan
pertikaian dari sudut ketelusan memandangkan pihak yang menjalankan kajian
kebolehlaksanaan projek adalah pihak sama yang akan melaksanakan projek
berkenaan?
Jika dilaksanakan pula, syarikat
pemaju diberikan konsesi untuk mengutip tol pada laluan terowong itu selama 30
tahun.
Ini adalah sangat jelas
bertentangan dengan manifesto Pakatan Harapan dalam pilihan raya lalu kononnya
mahu menghapuskan kutipan tol ???
Berdasarkan apa yang dijelaskan
juga Kerajaan Pulau Pinang dalam mewajarkan pemberian hak milik tanah berkenaan
adalah sebahagian kajian itu akan digunakan untuk menilai pelaksanaan projek
jambatan ketiga sekiranya terowong dasar laut didapati tidak sesuai dilaksanakan.
Tetapi setakat apa yang diketahui
sehingga kini, projek jambatan ketiga tidak lebih hanya "cakap-cakap
kosong" kerajaan negeri kerana tidak pernah ada permohonan rasmi dibuat
kepada Kerajaan Persekutuan, walaupun sudah sealiran sekarang…
Maka timbul persoalan adakah idea
jambatan ketiga yang muncul secara tiba-tiba ini adalah tindakan untuk
mewajarkan projek terowong dasar laut yang kelihatan sangat mustahil untuk
diteruskan.
Kesemua angka-angka yang wujud di
sebalik projek terowong dasar laut itu mencetuskan persoalan siapa sebenarnya
yang bertanggungjawab memastikan kos pembinaan projek berkenaan adalah
munasabah???
Persoalan itu menjadi lebih
kritikal selepas dibuat perbandingan dengan kos Terowong Smart yang 250 peratus
lebih rendah berbanding kos anggaran terowong dasar laut.
Bayangkan kos pembinaan Terowong
Smart sepanjang 9.7 kilometer (km) yang siap pada Mei 2007 hanya RM1.93 bilion
malah dibina lebih panjang daripada jangkaan terowong dasar laut iaitu 7.2
kilometer.
Secara perbandingan juga, untuk
satu kilometer terowong dasar laut kosnya mencecah RM500 juta, berbanding
kira-kira RM199 juta bagi satu kilometer terowong SMART, sedangkan pembinaan
Terowong Smart adalah di tanah batu kapur serta dalam persekitaran populasi dan
bangunan yang tinggi…
Adakah ini menjimatkan perbelanjaan
kerajaan???
Seperkara lagi adalah berkenaan
bayaran baki kos kajian-kajian yang dijalankan bagi pembinaan terowong dasar
laut berkenaan kepada CZBUCG.
Baki yang belum dan perlu dibayar
untuk kerja dilaksanakan itu sehingga 15 Februari 2017 adalah kira-kira RM70
juta.
Disebabkan kaedah pembayaran atau
kos bagi menjalankan kajian ini adalah menerusi pemberian tanah, maka kita mahu
penjelasan tanah mana lagi yang akan diberikan kepada syarikat pemaju???
Maka inilah bukti satu lagi kemunafikan
janji!!!
KS: Kita tunggu hasil siasatan
SPRM yang masih dalam kajian TPR…
Comments
Post a Comment