Projek "Jiwa Murni" ini
hanya nampak cantik pada nama dan sedap didengar di telinga saja.
Di sebaliknya, projek ini
menyimpan pelbagai rahsia atau mungkin membuka pekung yang melibatkan bekas
pemimpin nombor dua negara era BN dahulu, Ahmad Zahid Hamidi dengan dua tauke
dari Sarawak.
Kisah projek membina jalan di
seluruh pedalaman Sarawak yang dikenali sebagai projek "Jiwa Murni"
ini bermula pada 2009 di mana pada ketika itu Zahid Hamidi memegang portfolio
Menteri Pertahanan.
Apa yang menarik perhatian adalah
kementerian berkenaan bertanggungjawab mengendalikan projek tersebut dengan
projek diberikan kepada syarikat swasta, tetapi perlaksanaannya menggunakan
tenaga Kor Jurutera Angkatan Tentera Malaysia.
Tujuan projek ini pada asalnya
untuk menambah mutu kehidupan dan memberi keselesaan kepada penduduk luar
bandar di Sarawak, lalu Zahid Hamidi melancarkan projek "Jiwa Murni"
ini kononnya untuk menyediakan kemudahan fasiliti jalan raya kepada rakyat yang
tinggal di pendalaman negeri berkenaan.
Bagi tujuan menjimatkan kos,
askar-askar dibawah jagaan Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan ketika itu
telah digunakan untuk melaksanakan kerja-kerja membina jalan-jalan di bawah
projek "Jiwa Murni" itu.
Dari satu segi, tentu saja timbul
persoalan, mengapakah askar-askar yang
diberi tugas membina jalan itu, sedangkan projek diserahkan kepada syarikat
swasta yang dilantik oleh Kementerian Pertahanan?
Projek pertama "Jiwa
Murni" bermula pada 2009 dengan
menaik taraf jalan balak dari Long Lopeng ke Ba'Kelalan yang siap pada 31 Sept
2011.
Ketika inilah dikatakan bermulanya hubungan Zahid Hamidi
dengan seorang tauke atau ahli perniagaan Sarawak bernama Barry Tan, pemilik
syarikat Mikro Sdn Bhd di mana syarikat tersebut bertanggungjawab mengendalikan
projek jalan Long Lopeng - Ba'Kelalan itu.
Barry mempunyai rakan niaga
bernama Mr Chew Chiaw Han, pemilik syarikat Microsite Enterprise Sdn Bhd yang
terbabit dalam perlaksanaan projek jalan Long Lopeng-Ba'Kelalan tersebut.
Seterusnya, melalui projek itu
kedua-dua tauke berkenaan berpeluang mengenali Zahid Hamidi dengan lebih rapat
lagi.
Kos asal projek dikatakan pada
mulanya bernilai RM250 juta bagi jarak sejauh 75 km dan askar-askar telah
dikerah untuk membina jalan di kawasan yang berlumpur dan meredah hutan-hutan
yang belum diterokai.
Zahid Hamidi kemudian dilapor
menyifatkan kos pembinaan jalan ini berjaya dijimatkan, lalu ia dijadikan
sebagai alasan untuk meneruskan lagi projek tersebut.
Walhal, sebenarnya kualiti jalan
yang dibina amat menyedihkan sekali serta tidak sepadan dengan kos yang
dibelanjakan. Dikatakan dengan kualiti jalan yang dibina, kos yang sepatutnya
tidak sampai pun separuh daripada harga projek.
Dikatakan hanya tidak sampai
beberapa tahun selepas dibina, jalan-jaln tersebut kebanyakannya telah rosak
kerana pembinaannya tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan, selain
bahan-bahan digunakan juga bermutu rendah.
Walaupun diketahui umum wujud
masalah yang timbul berkaitan kualiti jalan yang dibina, projek "Jiwa
Murni" ini tetap menerima suntikan peruntukan apabila Perdana Menteri
waktu itu, Najib Razak pada 2016 menyediakan peruntukan khas sebanyak RM743
juta untuk meneruskan pembinaan jalan di kawasan pedalaman lain seluruh
Sarawak.
Sekali lagi, Zahid difahamkan
terus menyelia projek jalan-jalan ini atas kapasitinya sebagai Timbalan Perdana
Menteri, meskipun pada 2016 itu beliau sudah berpindah portfolio daripada
Kementerian Pertahanan ke Kementerian Dalam Negeri.
Difahamkan tauke-tauke yang
sebelum ini diberikan projek tersebut, terus menikmati kesinambungan kekayaan
melalui hubungan rapat dengan Zahid Hamidi serta menerusi peruntukan khas yang
diberikan Najib itu.
Yang penting di sini, sediakah Zahid Hamidi menjawab dan berterus
terang tentang hubungannya dengan dua tauke di Sarawak, Barry Tan dan Chew
Chiaw Han itu?
Dalam waktu yang sama, SPRM juga
perlu menyiasat serta meneliti skandal projek “Jiwa Murni” ini memandangkan ia
merupakan projek yang dicetuskan oleh Zahid Hamidi dan mendapat peruntukan
ratusan juta ringgit daripada kerajaan, tetapi jalan-jalan yang dibina banyak
yang hancur dan tidak pun mampu memberi kemudahan yang selesa kepada rakyat di
pedalaman Sarawak.
Maklumat tambahan dan berita
berkaitan projek Jiwa Murni turut boleh dibaca melalui pautan di bawah ini:-
Nota Kaki: Beberapa pendedahan
seterusnya berkaitan projek Jiwa Murni akan menyusul lagi selepas ini.
Comments
Post a Comment