Projek Landasan Keretapi Pantai Timur
(ECRL) yang memperuntukkan kos sejumlah RM55 bilion asalnya bukan sahaja tidak
berdaya maju dan mampan sebaliknya, ia bakal membebankan rakyat setelah projek
berkenaan siap.
Malah ECRL yang menghubungkan
Pelabuhan Klang dengan bandar-bandar utama di Pantai Timur Semenanjung Malaysia
dilihat sebagai satu projek yang tidak munasabah.
Pada Mei lalu, Ketua Majlis
Penasihat Kerajaan, Tun Daim Zainuddin berkata, jumlah kos RM55 bilion seperti
yang dinyatakan sebelum ini hanyalah untuk fasa pertama bagi projek pembinaan
tersebut.
Jika termasuk fasa kedua mungkin
ada tambahan dalam RM11 bilion dan jika lihat dengan kadar faedah yang
dikenakan dan lain-lain, kemungkinan kos bagi pembinaannya boleh mencecah lebih
lagi.
Jelaslah ECRL, Malaysia akan
menanggung segala risiko dalam menyelesaikan hutang terbabit bersama faedah
dalam tempoh dua dekad.
Mengapa kerajaan BN pada masa itu
tidak menambah baik sistem landasan kereta api sedia ada?
Adakah tidak boleh dipakai?
Kereta api laju ini untuk siapa?
Adakah orang dari Kota Bharu atau Kelantan akan datang kerja setiap hari di
Kuala Lumpur?
Malah, pinjaman yang dibuat
Malaysia daripada Export-Import Bank of China (Exim Bank) akan digunakan untuk
membayar China Communications Construction Company (CCCC), kontraktor utama
ECRL.
Pembayar cukai Malaysia sudah
pasti akan menjadi penjamin bagi pinjaman itu.
Bayangkan dengan pengiraan, kita
menganggarkan kadar faedah paling rendah adalah tiga peratus untuk 20 tahun
menjadikan jumlah keseluruhan faedah adalah RM18.2 bilion dan jumlah
keseluruhannya RM73.2 bilion.
Jika dibahagikan dengan jumlah
harian ia menjadikan kos setiap hari yang perlu ditanggung adalah RM10 juta.
Bagaimanapun, kos ini tidak termasuk dengan kos operasi dan penyelenggaraan.
Logik atau benarkah justifikasi
membangunkan ECRL adalah bagi menampung hampir 60 juta tan muatan setiap tahun
menjelang 2035?
Ini sesuatu yang luar biasa
memandangkan KTM hanya membawa kira-kira enam juta tan setahun dalam
keseluruhan rangkaiannya di seluruh negara.
Jika lonjakan besar dalam jumlah
kargo yang diunjurkan tidak menjadi kenyataan, projek itu akan kerugian besar,
bermaksud pembayar cukai untuk generasi seterusnya perlu membayar hutang projek
ECRL.
Maka tidak peliklah tindakan SPRM
menyerbu 13 lokasi di Lembah Kelang minggu lepas dan merampas dokumen berkaitan
projek mega tersebut dan 2 lagi projek mega.
Banyak keraguan disitu…dan
mungkin ramai lagi akan melalak kerana projek BN yang menguntungkan kroni
dicaras lagi…Pedih…. belanja besar dan meninggalkan beban hutang berat yang
ditanggung orang ramai.
KS: Kereta api laju mana di dunia
yang telah menyediakan peluang perniagaan dan pekerjaan tetap sepanjangnya
selepas kerja pembinaan selesai? Di China? Jepun? Eropah? Amerika?
Comments
Post a Comment