SIRI 3: ANTARA NAJIS DAN TAHI????



Berikut KS senaraikan secara sepintas lalu butir-butir yang KS peroleh daripada sumber rasmi, separuh rasmi dan media massa mengenai “tahi” yang DS Najib dan konco-konco dia tinggalkan:


1MDB

1.Kerajaan sekarang sedang tanggung RM32.2 bilion hutang 1MDB.

2.Jumlah ini bagaimanapun belum masuk bayaran faedah dan bayaran lain yang berkaitan dengannya.

3.Aset 1MDB tidak mampu jana hasil untuk bayar faedah dan bayar balik pinjaman maka dengan itu perlu ditanggung melalui peruntukan Kerajaan. Kita yang bayar cukai dan anak cucu kitalah yang tanggung.

4.Jumlah faedah dan bayaran balik pinjaman yang Kerajaan kana tanggung dianggarkan lebih RM50 bilion.


Felda

1.Kelemahan tadbir urus dan penyelewengan seperti beli harta dengan harga yang terlalu tinggi telah jejaskan kewangan FELDA. Bagi pulihkan balik Felda Kerajaan terpaksa suntik RM6.2 bilion.

2.Contoh terbaik penyelewengan ialah apabila Felda “dipaksa” beli syarikat ladang PT Eagle High Plantation di Indonesia dengan nilai RM2.1 bilion walaupun harga pasaran hanya RM1.0 bilion. Pada akhir tahun 2018, nilai pelaburan ini telah jatuh kepada RM600 juta saja.

3.Ini semua kerana pemilik PT Eagle High Plantation adalah kawan baik dan konco Najib bernama (Tan Sri) Peter Sondakh, seorang Cina Indonesia.


SSER

1.Skandal saluran paip gas Sabah bernilai RM9.4 bilion ini melibatkan syarikat dari negeri China.

2.Konspirasi menipu ini jelas bila bayaran RM8.3 bilion atau 88 peratus dibuat sedangkan kerja pembinaan yang dilaksanakan hanya 13 peratus. Itu pun tidak dapat disahkan secara rasmi.

Satu lagi skandal yang dikhuatiri akan meletup ialah Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang melabur pencen anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Apa yang ditemui sehingga ini ialah:

1.Tindakan pengurusan terdahulu telah jejaskan kedudukan kewangan hingga susah bagi LTAT hendak isytihar dividen bagi tahun kewangan 2018.

2.Sebagai contoh, LTAT telah “dikerah” untuk beli syarikat konsesi “automated enforcement system” (AES) dengan harga RM555 juta walaupun projek tersebut dikhuatiri tidak berdaya maju dan ditentang oleh pengguna jalan raya.

3.Yang peliknya, ada ahli lembaga pengarah yang duduk dalam lembaga lebih 20 tahun dan kumpul saham anak syarikat LTAT sampai hampir RM150 juta.

Saya yakin iaitu setelah selamatkan TH dan Felda, kerajaan tentulah tidak akan abaikan kebajikan anggota dan pesara tentera. Sekali lagi kerajaan PH kena bersihkan “najis” yang kerajaan BN tinggalkan. Najib ni lama jadi Menteri Pertahanan.


SRC International Sdn Bhd

1.SRC ni asalnya anak syarikat 1MDB. Tapi bila tak mampu bayar balik hutang, Najib pindahkan ke Kementerian Kewangan. Masa itu dia Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan.

2.Seperti yang kita dengar dalam laporan perbicaraan Najib sekarang, dia arah Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) supaya bagi pinjaman RM4 bilion kepada RSC yang sebanyak RM42 juta didakwa masuk ke dalam akaun peribadi dia.

3.Hutang RM4 bilion ini dijamin oleh Kerajaan Pusat tapi SRC ni tak ada aset untuk bayar balik hutang KWAP. Nak bayar faedah pun tak ada duit.

4. Jadi siapa yang kena tanggung “tahi” yang Najib buat ini? Jawabnya Kementerian Kewangan. Akhirnya kita yang bayar cukai dan anak cucu kitalah yang kena tanggung “tahi” Najib ini.


Bayaran balik Cukai Jualan

1.Kerajaan BN kata hasil cukai dan kedudukan kewangan kerajaan lebih kukuh kerana GST. Tapi dia tak ambil kira rebat cukai pendapatan dan GST yang kena dipulangkan kepada pembayar cukai.

2. Bila Kerajaan PH ambil alih, kita dapati Najib berhutang RM37 bilion kepada pembayar cukai. Kita paksa sediakan RM37 bilion untuk bayaran balik tertunggak iaitu RM19 bilion untuk GST dan RM18 bilion untuk cukai pendapatan.

3. Jumlah itu tak dapat dibiayai dengan hasil biasa jadi kerajaan terpaksa minta dividen khas RM30 bilion dari Petronas.


Nota kaki: Bukankah ini tahi???

Comments