BIDUK BERLALU KIAMBANG BERTAUT



Kata cendekiawan silam 'biduk berlalu kiambang bertaut'. Untuk makluman anak-anak zaman sekarang biduk adalah kenderaan atau kenaikan di air seperti perahu manakala kiambang adalah sejenis tumbuhan (water lettuce) yang hidup di permukaan tasik atau danau.

Sudah sifatnya kiambang ini oleh sebab ia terapung di permukaan air, maka ia akan bertaut kembali dengan mudah setelah dipisahkan oleh perahu yg lalu.

Kata-kata 'biduk berlalu kiambang bertaut' ini merujuk kepada hubungan sesama bangsa atau saudara yang kembali pulih setelah terputus akibat sesuatu kejadian.

Bagi kita orang Melayu, biduk besar telah berlalu memisahkan kita pada 9 Mei 2018, lebih kurang lapan bulan yang lalu.

Namun meskipun biduk sudah lama berlalu kiambang masih belum bertaut hingga kini. Kita masih berpecah akibat perbezaan ideologi politik. Masing-masing kita begitu taksub dengan parti kita hingga menganggap kita saja betul dan orang lain salah.

KS masih ingat pesan guru KS apabila dua orang anak Adam berselisih faham, setan akan melompat ke atas bahu setiap seorang mereka dan berbisik 'anta 'ala haqqun, anda 'ala haqqun' (setan cakap Arab) bermaksud 'anda lah yg benar, anda lah yg benar'. Maka kita termakan dgn bisikan setan tadi lalu menganggap kita saja yg benar dan saudara kita tadi salah. Sampai bila pun kita tak akan berdamai.

Dengan itu kiambang tak mungkin akan bertaut kembali. Dan perpecahan sesama Melayu ini akan menjadikan kita pecahan2 bangsa yg kecil dan lemah. Ingatlah Melayu hanya 60% di negara ini. Kalau berpecah tiga kita hanya 20% setiap ketumbukan. Mana ada kekuatan?

Belajarlah daripada sejarah saudaraku.

Ayuh kita tautkan kembali kiambang yg terpisah. In sha Allah tahqiiqon laa ta'liiqon...

Selamat menyambut Hari Wilayah...

Comments